Läskigt bra match av Sverige!


God eftermiddag!
Igår spelades den absolut bästa match jag någonsin har sett det svenska fotbollslandslaget göra och jag tror att det är fler som håller med mig? Det var i princip en felfri match där samtliga spelare spelade på sin toppnivå och visade tydligt att man skulle bara vinna denna match. Jag vill inte sticka under stolen med att Holland var det bättre laget och ägde dom största delarna av matchen och hade makabra 71-29 % i bollinnehav. Men vi vann matchen och vi tog oss till EM precis som vi skulle!

Lottningen sker den 2 december och jag längtar redan dit, men det mest nervösa är inte att få veta gruppmotståndare, utan det är att få veta i vilket land vi hamnar. Polen eller Ukraina? Jag har redan spikat att jag skall åka ner dit!



Mycket har vi att tacka Erik Hamrén som skötte det teoretiska i klass med den bästa Lagerbäck nivå under hans 10 åriga period, förbannat jävla bra! Försvarsinsatsen var bättre än 5 stjärnigt, det var till och med bättre än vad som är möjligt för Sverige. Vi pressade och stötte alltid i dom rätta lägena och vi gjorde det tillsammans och det var väldigt mycket sånt vi såg under den första halvleken. Mikael Lustig tycker jag var fenomenalt bra och levererade i offensiven med det avgörande 3-2 målet när han skickade iväg ett snabbt inkast till Johan Elmander medans Mathijsen och Strootman slappnade av. Egentligen var det hela pga den 15 åriga bollkallen som snabbt skickade en ny boll till Lustig och då hängde inte holländarna med, och det var det som blev våran EM-biljett, snacka om små marginaler.

Kim Källström satt den snyggaste frisparken genom alla tider i det svenska landslaget (varianten 94 räknas ej). Johan Elmander måste gjort något slags löpr/krigrekord, jag har fanimej aldrig sett någon kämpa så mycket som han gjorde igår, visserligen gör han det match efter match men igår var det något helt annat. Löpningen som han tar i den 91 minuten efter hörnan då såg han så trött ut så jag trodde att han skulle avlida. Lika Seb Larsson som tar en 50m löpning helt på egen hand utan hjälp och gör så att världens näst bollsäkraste land blir tvungen att spela ända hem till målvakten, ja det är onekligen inte någon överraskning att gårdagens stora snackis Huntelaar hyllar Sverige.

Dom krigar och spelar felfritt i 90 min och slår landet som inte har förlorat en kvalmatch sedan 2007 och inte en tävlingsmatch efter full tid på 40 omgångar och som hade 17 raka segrar, jag säger bara wow, det är så vackert så det finns inte!

I övrigt så imponerade Martin Olsson stort på mig och äntligen har vi hittat en vindsnabb ytterback som är född för att spela offensivt, han vill framåt hela tiden.

Gårdagens spel då..

Det började med att den tidigaste matchen Österrike gick åt helvete, man fick bara kryss där men man hade inte heller något att spela för så dom blev väl inte alltför ledsna, men jag trodde ändå man skulle slå ett svagt Kazakstan. Tyskland 1,35 och Schweiz 1,68 gjorde vad man skulle och vann enkelt, båda vann med 2 mål och tyskarna gick därmed igenom kvalet med 10 segrar av 10, dom är en maskin och det är imponerande. Tjeckien 1,48 som var tvungen att ta poäng gjorde också sitt jobb och krossade Litauen med hela 4-1. Skottland som låg före hade ingen chans och Spanien vann med 3-0 så alltså hade kryss räckt för Tjeckien.

Grekland som jag tyckte var gårdagens spik med fina 1,70 vann med 2-1 men det satt hårt inne. Man låg under med 1-0 borta i Georgien men satte sedan avgörande 2-1 i 85:e.

EM-kvalets största skräll:

Det blir Estland utan snack, laget har aldrig varit med i ett tävlingsmästerskap, EM och VM alltså. Debuten i EM-kvalet skedde inte förrän 1996 och då slutade det med 10 raka förluster. Enligt mig rankades dom som näst sämst i sin grupp där Italien, Slovenien, Nordirland, Serbien och Färöarna var övriga lag, Färöarna var det sämsta laget. Men man hade också lite tur, Serbien som  jag reka till 1,70 trodde jag stenhårt på, man behövde egentligen bara ta en poäng borta i Slovenien som redan var borta, men man lyckas inte utan dom förlorade med 1-0 och man missar nu chansen att ta sig till EM.

Det är riktigt dåligt gjort av Serbien och jag tror att hela landet skäms idag men man har haft stora problem på sidan av planen som verkar ha fått laget helt ur balans. Det var i samband med bortamatchen mot Italien den 16 oktober 2010 som matchen fick stoppas pga huliganer. Väldigt synd med tanke på att man är ett väldigt bra fotbollslag när man vill.

Idag har jag inga spel utan jag ska bara fortsätta att njuta av den underbara 3-2 segern igår.

Micke Andersson






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0