Play-off till EM 2012


Godkväll!
Jag är för sent ute för att skriva om några matcher då jag har sovit i ungefär 1,5h. Jag måste påpeka en sak som jag glömde att skriva om där efter Sverigematchen och det var Rasmus Elms superlånga inkast! Jag förstår inte hur jag lyckades missa det men det är verkligen ett väldigt bra offensivt vapen som jag hoppas att vi kan använda oss mycket av i framtiden. Ola Toivonen var ju fruktansvärt nära att göra mål vid ett av inkasten i första halvlek då han bröstade ned bollen och på volley sköt strax över.

Lottningen till play-off till EM 2012 lottades idag och matcherna blev såhär där första laget inleder hemma:

Estland-Irland
Tjeckien-Montenegro
Turkiet-Kroatien
Bosnien-Herzegovina-Portugal

Jag längtar redan nu till mitten av november och tycker det ska bli galet intressant att följa dessa matcher och jag tror att det blir stentufft i samtliga.

Estland-Irland
Irland går vidare, man har för det första ett bättre lag och mer rutin och det blir avgörande. Estland skall vara stolt att dom överhuvudtaget tog sig hit vilket ingen hade räknat med. Två raka segrar för Irland

Tjeckien-Montenegro
Här blir det tufft, näst intill omöjligt att förutspå men jag tror och hoppas på Montenegro där Juventusstjärnan Marko Vucinic är född. Jag var på semesten i Montenegro förra sommaren och det är ett fantastiskt fint och härligt land och just därför hoppas jag att man skall klara detta och får vara med och tävla i mästerskapet. Viktigt med målskillnaden som jag tror blir avgörande.

Turkiet-Kroatien
Kroatien var också ett av landen jag besökte förra sommaren och jag gillar det lika mycket som Montenegro, dock är Kroatien mitt absoluta favoritlag efter Sverige, nog om det. Nere i Turkiet kommer det att bli stentufft, dom är verkligen helt fotbollstokiga i där vilket jag upplevt då jag var där under VM 2010 och då var dom själva inte ens med. Inledande bortamatchen blir en tuff uppgift för dom schack-rutiga kroaterna, men Turkiet är inte alls lika bra som man var vid EM 2008. Där skrällde man gång på gång och kom hela vägen till semifinal där det äntligen tog stopp mot Tyskland 3-2. Kroatien vinner här med 2-0 i matcher.

Bosnien-Hercegovina-Portugal
Kvalets tuffaste match, vet knappt själv vad jag tror. Men jag går på vad jag själv hoppas och det är att Portugal går vidare. Vi vill inte missa världens näst bästa fotbollsspelare pga ett Bosnien där jag bara kan tre st speare, Edin Dzeko, Miralem Pjanic och Vedad Ibisevic. Dock är det roligt att Bosnien har kommit fram och blivit ett superstarkt lag och man pressade Frankrike rejält här i förrgår, man ledde länge med 1-0 efter mål av Citys superstjärna Dzeko sedan klev Samir Nasri fram och gjorde 1-1 på straff. Portugal går vidare på målskilland.

Ha en underbar kväll.

Micke Andersson




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0